170712 - saker någon med endometrios inte orkar höra (mer)

- du ser ju inte sjuk ut.
nej, det gör jag inte. du ser inte korkad ut heller, men tydligen! jag gör mitt yttersta för att få se, och känna mig, så normal som möjligt. inte för att göra någon annan mer bekväm i min närhet, utan för att jag ska orka.
 
- du inbillar dig bara.
nej. jag brukar säga det åt mig själv också, att jag måste ha hittat på allting. sedan ligger jag i fosterställning och kan knappt andas för att det gör så ont, och då inser jag att det här är min verklighet.
 
- du mår bara psykiskt dåligt.
ja, det kanske jag gör. men det är inte det som gör att jag har de här smärtorna. vaddå "bara" psykiskt dåligt förresten? psykisk ohälsa är något vi måste ta på allvar!
 
- det är ju bara mensvärk.
mensvärk kan absolut vara jättejobbigt, men i regel går den att lindra med hjälp av till exempel ipren och alvedon. smärtor som gör att man inte kan röra sig, att man svimmar eller kräks, är någonting mer än bara mensvärk.
 
- min grannes mosters mormors kusins barnbarns bästa kompis syster gjorde såhär och mår bra nu, varför gör inte du det? vill du ha ont eller?
tack, men vi är alla olika. bara för att en sak fungerar för en person så är det inte säkert att det fungerar för nästa. jag är såklart jätteglad för hennes skull.
 
- min kompis har också endometrios, och hon mår hur bra som helst!
som sagt var, vi är alla olika. det är jättebra för henne att hon inte har besvär av sin endometrios, men tyvärr har ju jag det.
 

Kommentera här: